sâmbătă, 31 martie 2012

Calator prin garile Transilvaniei - Blaj

Blajul - vechi centru cultural romanesc situat la confluenta celor doua Tarnave; oras al Pasoptistilor si locul Marii Adunari de pe Campia Libertatii si o mica statie de cale ferata, situata pe actuala magistrala 300.

Construita de "Socieatatea Cailor Ferate Ungare de Est", prin intermediul antreprizelor private ale fratilor Waring şi Ekersley, gara Blaj a fost inaugurata la 6 Mai 1872, odata cu deschiderea liniei Teius - Medias.


Gara Blaj - 1926

sâmbătă, 24 martie 2012

Calator prin garile Transilvaniei - Arad

Municipiul Arad - poarta de intrare in Valea Muresului - vechi centru istoric, cultural si industrial, atestat documentar din anul 1028.

Nod feroviar cu 8 directii de mers, statia Arad si-a inceput existenta acum mai bine de 150 de ani, in ziua de 14 Iulie 1858, moment cand primul tren, ce a efectuat proba tehnica a liniei Sajol - Arad, a oprit in orasul de pe malurile Muresului.

Construita de Societatea Cailor Ferate din Jurul Tisei si inaugurata oficial la 25 Octombrie 1858, prima cladire de calatori a statiei Arad a functionat pana in anul 1886, cand a fost extinsa si transformata de Societatea Cailor Ferate Ungare de Stat, continuand sa fie folosita pana in anul 1910, cand a fost demolata, pe amplasamentul sau fiind ridicata actuala cladire de calatori, inaugurata in ziua de 1 Februarie 1912.

Afectata de ploaia de bombe lansata de aviatia americana, in ziua de 3 Iulie 1944, monumentala constructie, proiectata de celebrul arhitect maghiar Ferenc Pfaff, a fost reparata intre anii 1950 - 1953, fiind folosita si in prezent, in al 100-lea an al existentei sale.

Cea de-a doua cladire a garii Arad - 1904
Piata garii Arad - 1928
Corpul central al cladirii garii Arad - 2012


joi, 22 martie 2012

Calator prin garile Transilvniei - Apahida

O noua seara... o noua gara!

Daca ieri am prezentat una din principalele gari ale Transilvaniei - o statie feroviara cu rezonanta istorica - azi voi continua cu o mica gara situata in apropierea orasului Cluj Napoca.

Deschisa la 14 August 1873, odata cu darea in circulatie a liniei Cluj - Razboieni (Cucerdea), statia Apahida functioneaza neintrerupt, de 139 de ani, fiind astazi punctul din care se desprinde calea ferata ce face legatura cu importantul centru industrial de la Dej, traseu inaugurat in ziua de 15 Septembrie 1881.

Aproape complet distrusa de bombardamentele aeriene din toamna anului 1944, mica gara a fost reconstruita dupa incheierea celui de-Al Doilea Razboi Mondial, fiind astazi punctul din care se desprinde calea ferata ce face legatura cu importantul centru industrial de la Dej.

Gara Apahida - 1911




miercuri, 21 martie 2012

Calator prin garile Transilvaniei - Alba Iulia


Candva scriam, pe acest inceput de blog, ca imi doresc sa postez cat mai multe date si imagini leagte de istoria "drumurilor de fier, a acelor oameni minunati ce si-au dedicat viata lor si a masinilor ce le strabat in lung si-n lat". Si totusi, absorbit de viata cotidiana, desi adesea am avut imboldul de a-mi duce la final acest gand... de fiecare data n-am facut-o, de parca "o forta nevazuta" m-ar fi deturnat si mi-ar fi indreptat pasii pe alte "carari ale lumii virtuale".

Iata ca, intr-un tarziu, disparitia unuia dintre site-urile pe care imi publicasem o parte din colectia de carti postale cu vechi imagini din lumea feroviara m-a facut sa-mi reamintesc ca sunt, totusi, "proprietarul" unui blog si sa ma apuc din nou de scris.

Sper ca de data aceasta sa fiu mai consecvent, iar istoria celorlalte deziderate neindeplinite sa nu se repete...

Azi, voi inaugura scrierile despre vechile carti postale pe care le-am adunat de-a lungul anilor, cu o scurta poveste despre una din garile Transilvaniei - un loc incarcat de istorie, al carui nume e sinonim cu nasterea vechiului Regat al Romaniei Mari - Alba Iulia.

Una din primele localitati  transilvane ce-au beneficiat de avantajele comerciale aduse odata cu sosirea "carului de foc" a fost vechea cetate de pe malul raului Ampoi, unde primul tren a sosit in ziua de 22 Decembrie 1868, odata cu inaugurarea caii ferate ce a legat Alba Iulia, cu orasul Arad, iar de aici, mai deprte, cu restul capitalelor Europei de Vest.

Construita de "Societatea Primei Cai Ferate din Transilvania", intre anii 1867 - 1868, cladirea de calatori a statiei Alba Iulia a ramas aproape neschimbata, de-a lungul celor 143 de ani ce au trecut de la inaugurarea sa.

Multe ar mai fi de povestit despre batrana gara ce-a fost martora tacuta a Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, a ceremoniilor Incoronarii de la 15 Octombrie 1922 si a atator alte momente ce-au marcat istoria Romaniei,... insa pentru ca mereu am spus ca "o fotografie buna face cat 1000 de cuvinte", voi incheia aceasta mica aducere aminte cu doua imagini din colectia personala.


Gara Alba Iulia - 1917
Gara Alba Iulia - 2010