miercuri, 21 martie 2012

Calator prin garile Transilvaniei - Alba Iulia


Candva scriam, pe acest inceput de blog, ca imi doresc sa postez cat mai multe date si imagini leagte de istoria "drumurilor de fier, a acelor oameni minunati ce si-au dedicat viata lor si a masinilor ce le strabat in lung si-n lat". Si totusi, absorbit de viata cotidiana, desi adesea am avut imboldul de a-mi duce la final acest gand... de fiecare data n-am facut-o, de parca "o forta nevazuta" m-ar fi deturnat si mi-ar fi indreptat pasii pe alte "carari ale lumii virtuale".

Iata ca, intr-un tarziu, disparitia unuia dintre site-urile pe care imi publicasem o parte din colectia de carti postale cu vechi imagini din lumea feroviara m-a facut sa-mi reamintesc ca sunt, totusi, "proprietarul" unui blog si sa ma apuc din nou de scris.

Sper ca de data aceasta sa fiu mai consecvent, iar istoria celorlalte deziderate neindeplinite sa nu se repete...

Azi, voi inaugura scrierile despre vechile carti postale pe care le-am adunat de-a lungul anilor, cu o scurta poveste despre una din garile Transilvaniei - un loc incarcat de istorie, al carui nume e sinonim cu nasterea vechiului Regat al Romaniei Mari - Alba Iulia.

Una din primele localitati  transilvane ce-au beneficiat de avantajele comerciale aduse odata cu sosirea "carului de foc" a fost vechea cetate de pe malul raului Ampoi, unde primul tren a sosit in ziua de 22 Decembrie 1868, odata cu inaugurarea caii ferate ce a legat Alba Iulia, cu orasul Arad, iar de aici, mai deprte, cu restul capitalelor Europei de Vest.

Construita de "Societatea Primei Cai Ferate din Transilvania", intre anii 1867 - 1868, cladirea de calatori a statiei Alba Iulia a ramas aproape neschimbata, de-a lungul celor 143 de ani ce au trecut de la inaugurarea sa.

Multe ar mai fi de povestit despre batrana gara ce-a fost martora tacuta a Marii Uniri de la 1 Decembrie 1918, a ceremoniilor Incoronarii de la 15 Octombrie 1922 si a atator alte momente ce-au marcat istoria Romaniei,... insa pentru ca mereu am spus ca "o fotografie buna face cat 1000 de cuvinte", voi incheia aceasta mica aducere aminte cu doua imagini din colectia personala.


Gara Alba Iulia - 1917
Gara Alba Iulia - 2010



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu