22 Septembrie... o zi aniversara pentru micile localitati din Valea Ampoiului, calea ferata Alba Iulia - Zlatna implinind astazi 117 de existenta.
Istoria acestui traseu incepe in primavara anului 1889, cand, la Cluj, proprietarul de mine Friederich Stach si asociatii sai au infiintat "Societatea Caii Ferate Locale Alba Iulia - Zlatna". Cateva saptamani mai tarziu investitorii au depus la Ministerul Comunicatiilor de la Budapesta solicitarea pentru acordarea concesiunii de constructie si exploatare a unei linii cu ecartament ingust (760 mm.), proiect ce nu s-a putut materializa insa, din cauza unor grave probleme financiare.
La inceputul anului 1893, dupa ce fondurile necesare constructiei liniei au putut fi asigurate de autoritatile
Comitatului Alba, ce au preluat constructia viitoarei cai ferate, lucrarile au fost reluate, trenul ce a unit vechea cetate de pe malul raului Mures si importantul centru minier din orasul Zlatna pornind in prima sa cursa, in dimineata zilei de 22 Septembrie 1895.
Inca de deschiderea sa calea ferata Alba Iulia - Zlatna a fost exploatata de "Societatea Cailor Ferate Maghiare de Stat (M.A.V.)", intregul traseu trecand in administarea "Directiei Generale C.F.R.", in ziua de 1 Ianuarie 1919.
In primavara 1932, in baza Conventiei publicate in Monitorul Oficial Nr. 94/20 Aprilie 1932, intregul patrimoniu al "Societatii Caii Ferate Locale Alba Iulia - Zlatna" a fost rascumparat de Statul Roman contra sumei de 733.200 de franci elvetieni.
Pentru a facilita exploatarea zacamintelor de curpru din arealul minier Rosia Poieni, in anul 1977, Directia Regionala CFR Cluj-Napoca a luat decizia de normalizare a ecartamentului liniei Alba Iulia - Zlatna, noul traseu al caii ferate fiind deschis la 3 Ianuarie 1983 si finalizat in ziua de 23 August 1986, odata cu darea in exploatare a liniei de legatura intre statiile Zlatna Tehnica si Zlatna.
Deoarece in colectia personala nu detin nicio fotografie, ori carte postala cu vechea linie, cu mica gara din Zlatna, ori din statiilor de pe actualul traseu al caii ferate, voi ilustra randurile de mai sus cu o imagine preluata din Mersul Trenurilor pe anul 1949.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu