14 August 2013 – pentru cei mai mulţi dintre noi, o
simplă dată ca oricare alta din calendar.
Dar, pentru tot mai puţinii pasionaţi ce ştiu desluşi
tainele captivante ale istoriei acest moment va aduce cu sine un
prilej de sărbătoare şi de evocare a trecutului, deoarece exact
acum 140 de ani, tot într-o zi de 14 August, oraşul Cluj a încetat
să fie doar un capăt de linie, transformându-se într-unul dintre
punctele vitale ale „coloanei vertebrale a transporturilor din
Transilvania” – calea ferată magistrală Oradea – Braşov.
Prima menţiune documentară certă a proiectului
acestei importante rute comerciale a apărut în anul 1868, când,
în faţa membrilor Parlamentului de la Budapesta, Contele Miko Imre
– Ministrul Comunicaţiilor a prezentat un amplu program de
dezvoltare ce prevedea realizarea imediată a 25 de legături
feroviare vitale pentru interesele comerciale şi strategice ale
Imperiului Austro-Ungar.
Câteva luni mai târziu, la Budapesta, a luat fiinţă
„Societatea Căilor Ferate Ungare de Est”, ce a obţinut
concesiunea pentru realizarea şi administrarea liniei magistrale
Oradea – Cluj – Teiuş – Sighişoara – Braşov, traseu ce
urma să aibă şi o serie de ramificaţii menite să asigure
legătura sa cu oraşele Târgu Mureş, Alba Iulia şi Sibiu.
Aproape imediat după creare, noua companie a demarat
lucrările de construcţie a viitoarei axe de transport, al cărei
prim tronson – calea ferată Oradea – Cluj – a fost inaugurat
în ziua de 7 Septembrie 1870, moment când întâiul tren de
pasageri a poposit în oraşul de pe malurile Someşului.
Treptat, cea mai mare parte a liniei a fost dată în
exploatare pe segmentele: Teiuş – Mediaş (6 Mai 1872), Mediaş –
Sighişoara (18 Iulie 1872) şi Sighişoara – Braşov (1 Iunie
1873), unicul impediment rămas în calea realizării unei legături
directe între marile capitale ale Europei şi zona centrală a
Transilvaniei fiind finalizarea lucrărilor de construcţie a
tronsonului cuprins între staţiile Cluj şi Războieni.
În acest punct, traseul dificil, ce urca şerpuind
printre coline, a făcut necesară excavarea a 4 tuneluri cu o
lungime cuprinsă între 82 şi 337 m, terenul deosebit de instabil
şi amploarea şantierului făcând imposibilă punerea în
circulaţie a liniei, ce a putut fi inaugurată abia în ziua de 14
August a anului 1873.
Însă... noua legătură feroviară nu avea să fie
administrată de concesionarii săi decât până la începutul
anului 1876, când, în urma unor grave probleme financiare, întregul
patrimoniu al „Societăţii Căilor Ferate Ungare de Est” a fost
răscumpărat de statul Austro-Ungar.
Ulterior, linia a continuat să fie exploatată de
„Societatea Căilor Ferate Ungare de Stat” – M.A.V., până la
1 Ianuarie 1919, când fost preluată de „Direcţia Generală
C.F.R.”.
Un an mai târziu, la 21 Septembrie 1920, în baza Legii
de ratificare a prevederilor Tratatului de la Trianon, calea ferată
Cluj – Războieni a devenit, în mod oficial, proprietate a
statului român.
Spre sfârşitul periodei interbelice, în contextul
pregătirilor pentru iminentul conflict militar ce se prefigura, a
fost luată decizia de a demara imediat lucrările de dublare a
traseului, operaţiunea începută la 1 August 1937 fiind finalizată
după numai un an, la 15 Octombrie 1938.
La 30 Septembrie 1940, în urma cedărilor teritoriale
impuse ca urmare a urmare a celui de-Al Doilea Arbitraj de la Viena,
noua frontieră româno-ungară a secţionat calea ferată Cluj –
Războieni între staţiile Tunel şi Cojocna.
Deosebita importanţă strategică a liniei a făcut ca
în toamna anului 1944 toate cele 8 tuneluri situate pe ambele fire
de circulaţie ale traseului să fie dinamitate de trupele germane şi
maghiare aflate în retragere, impozantele lucrări de artă fiind
refăcute între anii 1945 – 1948, graţie eforturilor
supraomeneşti ale militarilor din cadrul Brigăzii de Căi Ferate,
aflaţi sub comanda Colonelului Traian Panaitescu şi ale membrilor
unei unităţi de geniu sovietice, comandate de Colonelul Grigoriev.
Bătrânele locomotive cu abur ce au făcut serviciu pe
calea ferată Cluj – Războieni între anii 1873 şi 1965 au lăsat
treptat locul tracţiunii diesel, ce a început să fie introdusă în
depoul Cluj odată cu sosirea noilor locomotive diesel-electrice
fabricate la uzinele Electroputere – Craiova şi „23 August” –
Bucureşti.
După 1 Octombrie 1984, concomitent cu finalizarea
lucrărilor de electrificare a traseului, remorcarea garniturilor de
călători şi a trenurilor de marfă a fost preluată de
locomotivele electrice fabricate tot în uzina Craioveană –
vehicule ce astăzi sunt o prezenţă zilnică pe şinele „coloanei
vertebrale a transporturilor din Transilvania”.
Piaţa gării Cluj - imagine de pe o ilustrată editată în anul 1916. |
Călători pe peronul staţiei Războieni - fotografie din anul 1930. |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu