luni, 25 august 2014

Calea Ferata Suceava Nord (Iţcani) - Gura Humorului (Păltinoasa) - o jumătate de secol de existenţă

  23 August 2014 - o controversată dată din trecutul României contemporane si un moment... ce pentru iubitorii lumii "drumurilor de feru" are o cu totul altă semnificaţie... paradoxal aproape complet uitată: ziua când varianta de cale ferată Suceava Nord (Iţcani) - Păltinoasa (actuala staţie Gura Humorului) îşi sărbătoreşte al 50-lea al existenţei sale.
  Lucrare proiectată încă din anii de final ai perioadei interbelice, noua linie a fost construită abia după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, realizarea sa cât mai rapidă fiind impusă de creşterea accentuată a traficului pe magistrala feroviară Suceava - Ilva Mică - Vatra Dornei (unica legătură directă între Transilvania şi Bucovina).
  Mai mult, declivitatea accentuată a unora dintre rampe (peste 25 ‰ între staţiile Strigoaia şi Cacica) şi raza mică a unora dintre curbele situate pe traseu, ce limitau foarte mult capacitatea de circulaţie a liniei şi tonajele trenurilor ce puteau fi remorcate pe această secţie, au constituit cei mai importanţi factor ce au dus la decizia de-a iniţia studiile necesare pentru construcţia unei variante ce urma să înlăture complet aceste neajunsuri tehnice.
  Lucrările la cei 42,3 kilometri ai noii linii ce se ramifică din magistrala feroviară Bucureşti - Suceava - Vicşani în apropierea staţiei Suceava Nord (mult mai cunoscută de localnici sub vechiul său nume - Iţcani) şi urcă uşor printre dealuri, racordându-se cu vechiul traseu în staţia Păltinoasa, au demarat în primăvara anului 1951 sub coordonarea Trustului de Construcţiii Linii Noi Gura Humorului, ce avea sediul în localitatea Câmpulung Moldovenesc.


  În toamna anului următor a început excavarea tunelului Lucăceşti, cei 425 de metri ai complexei lucrări de artă de pe noul drum de fier fiind complet străpunşi în ultima lună a anului 1955, când, din motive financiare, lucrările au fost oprite şi peste întregul şantier s-a aşternut liniştea.
  Reluată abia patru ani mai târziu, construcţia liniei a decurs foarte lent, în principal din cauza fondurilor limitate ce au fost alocate, întregul proiect fiind finalizat şi deschis circulaţiei feroviare în ziua de 23 August 1964.  
 
    
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu