Despre istoria stravechiului tinut al Moldovei dintre Prut, Nistru si Gurile Dunarii se pot scrie oricand nenumarate pagini. Adesea soarta comunitatii romanesti de peste Prut devine subiectul unor aprige discutii in cadrul carora se dezbat vehement numeroase aspecte legate de prezentul si mai ales de viitorul acestei zone atat de framantate de conflictul aprig intre interesele diferitilor actori geopolitici din bazinul Marii Negre.
Recentele evenimente violente de la Chisinau au generat o adevarata intrecere intre diversele forme ale mass-media, nenumarati ziaristi, realizatori si reporteri TV, analisti politici, profesori, ori simpli cetateni cautand sa analizeze, mai mult sau mai putin argumentat, multitudinea de aspecte ce compun o imagine ce ascunde inca numeroase parti necunoscute si inaccesibile majoritatii publicului larg. '
Prins in valtoarea acestui adevarat "bombardament informational", indecis asupra modului in care mi-as putea manifesta cel mai bine sprijinul pentru romanii de dincolo de Prut, fara a risca sa fiu considerat partinitor, implicat politic, fara a putea fi acuzat ca as cauta sa sprijin vreuna din partile implicate in aceasta adevarata furtuna geopolitica, am petrecut nenumarate momente de framantare interioara, pana cand in final, un glas interior m-a facut sa-mi aplec gandurile asupra unor franturi din istoria retelei feroviare basarabene.
Desi mi-as fi dorit sa va pot impartasi cat mai multe informatii despre aceasta captivanta tema de istorie feroviara, absenta aproape completa a oricaror lucrari tiparite pe aceasta tema, dificultatea accesului la cele mai multe dintre documentele ce ar putea consitui punctul de plecare pentru realizarea unei istorii a cailor ferate din Basarabia, dar mai ales lipsa oricaror contacte cu pasionatii feroviari de peste Prut, toate aceste aspecte insumate, ma aduc in postura de a nu va putea prezenta doar doua imagini ale unor gari din orasele basarabene. Din nefericire, imagini le reproduse mai jos sunt unicele piese legate de istoria feroviara basarabeana, pe care le am in cadrul micii mele colectii.
Gara Centrala din orasul Balti - carte postala din perioada interbelica
Gara Tighina - 1926
Gara Tighina - 1926
Inchei acest nou mesaj cu o rugaminte pe care o adresez tuturor pasionatilor feroviari ce vor citi randurile de mai sus. Prieteni dragi, voi cei care aveti in colectii orice fel de imagini, documente, informatii despre orice fel de aspecte ale istoriei feroviare basarabene, nu ezitati sa imbogatiti acest timid inceput al unei cercetari istorice! Postati aici orice informatie legata de istoria cailor ferate din Basarabia. Orice contributie, oricat de neimportanta ar parea, la prima vedere, poate deschide calea spre redactarea unei istorii a cailor ferate Basarabene... lucrare ce ar veni sa intregeasca biblioteca fiecarui pasionat feroviar adevarat si ar trimite un semnal spre romanii de peste Prut, aratandu-le astfel ca ne pasa de soarta lor si ca nu le-am rezervat un loc in uitare. Stiu ca o astfel de lucrare nu pare a reprezenta un ajutor substantial si nu va aduce o mare schimbare in cadrul comunitatii romanesti din Basarabia, insa sunt convins ca simpla ei existenta ar aduce o raza de speranta in sufletele romanilor de peste Prut si ar reprezenta un precedent pentru demararea altor nenumarate proiecte de redescoperire a adevarurilor istorice despre soarta acestui pamant atat de greu incercat de-a lungul istoriei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu