22 Decembrie 2013 – un moment istoric demn de a fi
cunoscut de toţi locuitorii „Cetăţii Sfinte a Marii Uniri” –
ziua când staţia de cale ferată Alba Iulia celebrează cei 145 de
ani ce s-au scurs de la inaugurarea sa.
Captivanta
istorie a gării ce în întâia dimineaţă de Decembrie a anului
1918 avea să-i întâmpine cu porţile larg deschise pe românii
sosiţi „ în haine de sărbătoare, cu steaguri tricolore în
frunte, cu table indicatoare a comunelor ori a ţinuturilor, în
cântări şi plini de bucurie” pentru a lua parte la înălţătorul
moment al semnării Rezoluţiunii ce proclama
„unirea acelor români şi a tuturor teritoriilor locuite de dânşii
cu România” îşi are orginile acum mai bine de un secol şi
jumătate, mai exact în ziua de 25 Ianuarie a anului 1849, când, în
cadrul sesiunii Parlamentului de la Budapesta, Ministrul
Comuncaţiilor – Contele Istvan Szecenyi a dat citire raportului
intitulat „Construcţia de căi ferate în Ungaria”, document ce
reprezintă actul de naştere al viitoarei magistrale feroviare Arad
– Alba Iulia.
Câteva luni mai târziu, în
cadrul Programului Imperial al Guvernului de la Viena, a fost
elaborat primul studiu tehnic al căii ferate Arad – Sibiu şi al
ramurii sale către Alba Iulia, realizarea traseului fiind
încredinţată firmei private a fraţilor Rotschild, al cărei
principal acţionar era „Societatea Privilegiată Căilor Ferate
Austriece de Stat” (St.E.G.).
Abandonat de către concesionari,
proiectul viitoarei „coloane vertebrale a transporturilor din Valea
Mureşului” a fost preluat de „Societatea Căilor Ferate din
Jurul Tisei” (Tv.V.), ce fusese înfiinţată la Budapesta, în
ziua de 10 Noiembrie 1856, sub conducerea Contelui Gyorgy Andrassy.
După o nouă serie de lungi
negocieri, acorduri şi permanente amânări, în primăvara anului
1862, compania a desemnat un grup de ingineri britanici ce au
demarat, în apropierea comunei Vinţu de Jos, primele sondaje menite
a fixa pe teren traseul viitoarei linii ferate.
Doi ani mai târziu, Guvenul de la
Viena a aprobat proiectele tehnice, lucrările propriu-zise urmând
să fie încredinţate companiei concesionarului britanic „Edward
Pickering”.
Demarată în vara anului 1866,
construcţia căii ferate Arad – Alba Iulia a trecut aproape
imediat prin noi momente dificile, după numai un an, lucrările
ajungând din nou într-un impas al cărui unică rezolvare părea a
fi abandonarea proiectului.
Şi totuşi... în ziua de 17
Iulie 1867, la Budapesta avea să ia fiinţă „Societatea Primei
Căi ferate din Transilvania” (E.E.V.), ce, sub conducerea lui Otto
Chottek, avea să continue dezvoltarea noii magistrale feroviare,
devenită indispensabilă pentru transportul către marile capitale
Europene a bogatelor resurse naturale ce puteau fi întâlnite tot
cuprinsul Văii Mureşului şi în zonele sale adiacente (cărbunele
din Valea Jiului; ori lemnul, materialele de construcţii şi mai
ales metalele preţioase din Munţii Apuseni).
În final, după aproape două
decenii de interminabile discuţii, amânări şi proiecte rămase
neconcretizate, în dimineaţa zilei de 21 August 1868, din vechea
cetate a Aradului, a pornit către gara din Deva, ce-l aştepta
„împodobită ca pentru o mare festivitate”, întâiul tren,
remorcat de locoomotiva „17 – MAROS PORTA”.
După alte patru luni, într-o
geroasă zi de 22 Decembrie a anului 1868, un alt tren, remorcat de
locomotiva „8 – RADNA”, avea să străbată pentru întâia
oară toţi cei 211 kilometri ai drumului de fier dintre Arad şi
Alba Iulia, oraş ce a rămas un „punct terminus” până în ziua
de 20 Noiembrie 1871, moment când traseul „coloanei vertebrale a
căilor ferate din Transilvania” a fost prelungit spre Cucerdea
(actuala staţie CFR Războieni) şi de acolo mai departe, tocmai
până la Târgu Mureş.
Preluate de autorităţile
centrale de la Budapesta în anul 1884, odată cu naţionalizarea
întregului patrimoniu al Societăţii Primei Căi Ferate din
Transilvania, staţia Alba Iulia şi tot restul traseului spre Arad
au continuat să fie utilizate de „Societatea Căilor Ferate
Maghiare de Stat” (M.A.V.) până la 1 Ianuarie 1919, moment când
au trecut în exploatarea Direcţiei Generale a Căilor Ferate
Române.
Declarată drept proprietate ale
Statului Român conform prevedrilor Tratatului de Pace de la Trianon,
document ratificat prin Legea publicată în Monitorul Oficial Nr.
136 / 20 Septembrie 1920, calea ferată Arad – Alba Iulia împreună
cu întregul său patrimoniu a fost intabulată în Cartea Funciară
Centrală Cluj (C.F.C. Nr. 23).
Capăt de drum pentru trenul
special ce i-a adus la Alba Iulia pe Regele Ferdinand şi pe Regina
Maria, ce au fost încoronaţi ca „Suverani ai României Mari” în
impozanta Catedrală construită între anii 1921 – 1922, gara Alba
Iulia şi-a continuat serviciul în slujba „roţii înaripate”
(binecunoscutul însemn al administraţiei feroviare naţionale),
fiind o martoră tăcută a amplelor lucrări menite să înlăture
gravele pagube lăsate în urma lor de luptele din timpul celui de-al
Doilea Război Mondial (în special cele produse în timpul
bombardamentelor aeriene din vara şi toamna anului 1944, ale căror
ţinte principale aveau să fie triajele Teiuş – Coşlariu,
Simeria şi Arad); a dublării liniei spre Arad (lucrare ce s-a
desfăşurat între anii 1960 – 1974); a desfiinţării unei
porţiuni din vechea cale ferată a mocăniţei ce urca pe firul apei
Ampoiului, până la Zlatna (traseu inaugurat în anul 1895 şi
refăcut complet în anii 1982 – 1986, odată cu introducerea
ecartamentului normal şi cu deschiderea noului racord ce pornea din
staţia Bărăbanţ, eliminând astfel circulaţia trenurilor pe
străzile Alba Iuliei); a retragerii treptate din serviciu a
locomotivelor cu abur şi a apariţiei mai tinerelor lor strănepoate
alimentate cu curent electric, ce au devenit o prezenţă cotidiană
începând din anii 1983 – 1985.
Devenit unul dintre locurile
simbol ce şi-ar merita pe deplin statutul de monument inclus în
patrimoniul cultural naţional, bătrânul edificiu al gării Alba
Iulia îi aşteaptă în fiece clipă pe toţi cei dornici să-i
treacă pragul, fie ei turişti porniţi spre noi aventuri, călători
sosiţi la ceas târziu de noapte, ori tot mai rarii iubitori ai
„lumii drumurilor de fier”, ce mai pot încă desluşi tainica
voce a maiestuoaselor ziduri, gata oricând să-şi dezvăluie
fascinanta istorie... rămasă tot mai des neobservată şi de cele
mai multe ori aproape complet ignorată de cei mai tineri dintre
albaiulieni...
Gara Alba Iulia - 1917 |
Gara Alba Iulia - 2011 |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu