Deşi aflat abia la
început de drum şi axat doar pe situaţia existentă în
Transilvania anilor 1919 - 1920, textul pe care îl voi reproduce în
continuare a suscitat un viu interes, fiind apreciat de toţi cei ce
au avut ocazia să asiste la prezentarea sa în cadrul celor câteva
conferinţe în cadrul cărora am avut onoarea de-a fi invitat pe
parcursul acestui an.
"1
Decembrie 1918 – momentul istoric când cei 1228 de delegaţi din
„Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească” au adoptat
„Rezoluţiunea” ce proclama „unirea acelor români şi a
tuturor teritoriilor locuite de dânşii cu România”, împlinind
astfel idealul norodului, din rândul căruia peste 100.000 de oameni
sosiseră la Alba Iulia „cu trenul, cu căruţele, călări, pe
jos, îmbrăcaţi în haine de sărbătoare, cu
steaguri tricolore în frunte, cu table indicatoare a comunelor ori a
ţinuturilor, în cântări şi plini de bucurie”.
Paradoxal
însă, pentru administraţia Căilor Ferate Române, acele clipe nu
au adus cu ele numai încununarea unui deziderat... ci au marcat
începutul unui lung şi anevoios proces menit să realizeze
integrarea completă în cadrul reţelei feroviare naţionale a celor
5533 de kilometri ai liniilor aflate în provinciile de peste Carpaţi
şi a întregului personal ce veghea ceas de ceas ca exploatarea lor
să se desfăşoare în deplină siguranţă.
La numai
cateva săptămâni după Marea Unire ce fusese desăvârşită prin
adoptarea Decretului Lege Nr. 3631/11 Decembrie 1918, document ce
„lua act de hotărârea unanimă a Adunării Naţionale de la Alba
Iulia”, la Braşov a fost înfiinţată „Comanda Liniilor Ferate
Ocupate” - prima structură română de organizare a circulaţiei
trenurilor pe teritoriul Transilvaniei.
Ulterior,
în ziua de 7 Februarie 1919, în baza Decretului Lege Nr. 589
publicat în Monitorul Oficial Nr. 252, întreaga reţea feroviară a
României (ce la acea dată măsura nu mai puţin de 11678 km.) a
fost plasată în exploatarea a 4 „Direcţiuni Regionale”, cu
sediile la Bucureşti, Iaşi, Cluj şi Arad.
Însă
evenimentele politico-militare din primăvara anului 1919 aveau să
schimbe complet această situaţie, îngreunând foarte mult
instalarea administraţiei române şi ducând la crearea unor
structuri provizorii a căror activitate a continuat până în
toamna anului 1920.
La 24
Martie 1919, unităţile armatei române staţionate în apropierea
liniei de demarcaţie din partea de nord-vest a Transilvaniei s-au
văzut nevoite să se apere de puternicele şi surprinzătoarelor
atacuri ale trupelor aflate sub autoritatea Guvernului Ungar condus
de Béla Kun,
confruntările locale transformându-se curând într-un conflict
militar propriu-zis.
Astfel, la
ora 3:15 a nopţii de 15/16 Aprilie 1919, trupele române au trecut
la contraofensivă, întreaga campanie încheindu-se abia la 4 August
1919, odată cu ocuparea Budapestei de către militarii aflaţi sub
comanda Generalului Gheorghe Mărdărescu.
În
timpul ostilitaţilor, la Sibiu, sub conducerea Secretarului General
– Leo Bohaţiel, a fost înfiinţată „Direcţiunea Centrală a
Căilor Ferate Transilvănene”, începerea activităţii sale (ce
viza „toate chestiile cari mai înainte aparţineau Direcţiunii
Generale Máv”)
fiind adusă la cunoştiinţa întregului personal prin Avizul Nr.
1253, publicat în Foaia Oficială a Căilor Ferate din Transilvania
Nr. 1/18 Mai 1919.
După
numai o lună, timp în care exploatarea liniilor aflate anterior sub
administraţia Austro-Ungară s-a desfăşurat deosebit de anevoios
(în principal din cauza lipsei personalului autohton), prin Ordinul
Nr. 2517, publicat în Foaia Oficială a Căilor Ferate din
Transilvania Nr. 5/22 Iunie 1919, autorităţile române au luat
decizia ca „acei funcţionari cari şi-au părăsit serviciul şi
staţiunea de domiciliu, fără motiv şi fără permisiunea
Direcţiunei regionale şi după un timp de 8 zile ... nu s-au
reîntors la postul lor...” să fie „consideraţi ca
demisionaţi”.
Mai mult,
pentru a nu periclita operaţiunile militare, tuturor angajaţilor li
s-a adus la cunoştiinţă conţinutul telegramei Statului Major
General al Armatei, Nr. 3558/17 Iunie 1919, ce a fost publicată în
Foaia Oficială a Căilor Ferate din Transilvania Nr. 9/13 Iulie
1919.
În textul
acestui document, sub semnătura Generalului Constantin Prezan, se
statua faptul că „toţi funcţionarii Căilor Ferate Române de
orice grad, sunt mobilizaţi pe loc şi prin urmare supuşi tuturor
legilor şi regulamentelor militare întocmai ca militarii sub
arme.”, iar „... orice lucrător sau funcţionar de cale ferată,
care se abate de la îndatoririle lor se face vinovat de crimă de
înaltă trădare”.
Deosebit
de importantă pentru activitatea din Transilvania a fost
introducerea treptată a limbii române ca unică limbă de
comunicare, primul pas în acest sens fiind făcut în vara anului
1919, când conform Ordinului Nr. 3799, publicat în Foaia Oficială
a Căilor Ferate din Transilvania Nr. 10/27 Iulie 1919, s-a trecut la
„schimbarea inscripţiilor şi a ştampilelor ungureşti cu acelea
româneşti”, după primirea noilor însemne „fiind strict
interzis a mai exista în C.F.R. alte ştampile sau tăblii, decât
acelea cu text românesc”.
Câteva
zile mai târziu, conform Ordinului Nr. 4771, publicat în Foaia
Oficială a Căilor Ferate din Transilvania Nr. 11/10 August 1919,
toţi funcţionarii ce făceau parte din personalul feroviar ce
activa pe teritoriul Transilvaniei au fost atenţionaţi „ca în
interesul lor propriu să înceapă a învăţa limba română”, ea
urmând să fie „limba oficială a căilor ferate române”.
Ultimul
pas către instalarea deplină a administraţiei feroviare române în
Transilvania a fost făcut la finalul anului 1919, când prin Ordinul
Nr. 11341, publicat în Foaia Oficială a Căilor Ferate din
Transilvania Nr. 19 / 26 Noiembrie 1919, întregului personal al
Căilor Ferate Române (inclusiv „fără escepţie toţi
pensioniştii”) i s-a cerut să depună Jurământul de „Credinţă
Regelui Ferdinand I şi Constituţiunei ţării Mele România”.
Astfel,
Direcţia Centrală a Căilor Ferate din Transilvania, al cărei
sediu fusese mutat la Cluj, în ziua de 11 Septembrie 1919, şi-a
încetat existenţa, activitatea sa fiind integral preluată de
Direcţiunea Regională III Cluj.
Unificarea
completă a reţelei de căi ferate a României întregite avea să
se realizeze abia un an mai târziu, la 21 Septembrie 1920, când în
baza Legii de ratificare a prevederilor Tratatului de Pace de la
Trianon, document publicat în Monitorul Oficial Nr. 136, toate
liniile din Banat şi Transilvania ce fuseseră anterior exploatate
de Societatea Căilor Ferate Ungare de Stat – M.A.V. au trecut în
proprietatea statului Român, fiind intabulate în Cartea Funciară
Centrală Cluj."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu